Tähän malliin ihastuin heti. Suunnitelma oli jonkun aikaa muhimassa, kunnes tajusin, että minulla on sitä varten langatkin, odottaneet pari vuotta oikeaa hetkeä.

Neule oli kaulusta vaille valmis, kun suostuin lopulta toteamaan, että siitä tulee liian iso. Mikä saa ihmisen tuijottamaan ohjeselostusta sen sijaan, että uskoisi sen, mikä peilissä ja mittanauhalla näkyy? Voisi tietenkin sanoa, että tekemällä oppii, mutta minä kun neuloin ensimmäisen palmikkotakkini 15-vuotiaana (mainittakoon, että siitä tuli kaksi kokoa liian pieni) ja luulisi, että yli 30-vuoden kokemuksella on jotain oppinutkin.

Joka tapauksessa päätös purkaa oli helpotus, epäily epäonnistumisesta oli kalvanut jo koko viikon. Viisastuneena ryhdyin taas neuleen pariin (onko se nyt liivi tai pusero) ja tulokseen olen ihan tyytyväinen.



Tein joitakin muutoksia. Peruspalmikon jätin osittain pois, kokeilin itselleni mielenkiintoisempa kuviota. Alareuna lisää hieman pituutta. Napit löytyivät oululaisesta Nappi-Kikasta ja langat olen ostanut joskus Virosta alekorista. Langan tweedmäinen pinta viehätti ja pelotti. Neuleesta näytti tulevan aika kova, panssarimainen, mutta kunnon kostutuksen jälkeen se pehmeni ja tuntuu hyvinkin mukavalta. Ajattelin langan riittävän pitkähihaiseen neuleeseen, mutta sitä menikin yllättävän paljon. Ohjeesta poiketen tein kuitenkin lyhyet hihatkin.

Pusero neulotaan poikittain. Kaarroke syntyy lyhennetyin kerroksin. Ohjeen löysin vain saksankielisenä.

Malli: Junghans Wolle 102/1

Lanka: Titan Wool Sloan (85% villaa 15% polyamid)

Puikot: 4,0     Menekki n. 450 gr

See mudel hakkas mulle kohe meeldima. Lõngadki olid olemas, Liann Lõngad allahindlusest leitud. Kudum oli peaaegu valmis, kui tajusin, et sellest tuleb liiga suur. Tegelikult oli see kohe näha, aga ma polnud lihtsalt nõus uskuma. Noh, harutasin kõik üles ja teise korraga olen täitsa rahul. Lõng tundus jäigana, kartsin, et kampsunist tuleb ebamugavalt kõva, aga kui olin ta korralikult niiskeks teinud, muutuski lõng pehmemaks. On tegelikult väga mõnus seljas. Mõned muutused olen teinud, vahetasin osa palmikuid teistsuguseks ja tegin laiema allääre. Lõnga jätkus just ja just lühikesteks varrukateks, need on ka omalooming.